mandag den 9. april 2018

Når opvasken bare er for spændende – om overspringshandlinger

Jeg skal jo egentlig have skrevet det der kapitel, men øv hvor er det svært at komme i gang i dag. Den følelse kender vi nok alle sammen. Opvasken virker pludselig mere spændende end noget andet.
Men der er ikke noget at gøre. Vil du være forfatter må du også skrive. Så her har du mine bedste råd til at komme over en skriveblokering.



3X20 min
Det her råd lærte jeg i sin tid af Camilla Wandahl. Hun havde en fast rutine, der ganske enkelt går ud på at skrive 20 minutter, tage en pause på 20 minutter, skrive tyve minutter mere, pause igen, og så 20 minutters skrivning en tredje gang. På den måde fik hun opdelt en times skrivning i mere mundrette bidder.

Jeg bruger også den metode i dag. 20 minutter er en god mængde tid at være koncentreret i, og der er indregnet pauser hvor man så kan få kikket på den der sindsoprivende opvask.

Den dur også Ganske godt til redigeringer, der foretrækker jeg bare gerne at have halve timer, fordi man så ikke så let bliver afbrudt midt i et kapitel eller lignende. Men det er måske også op til en selv og hvordan man arbejder.



Pitching while you Work
Hav lige en notesbog i vindueskarmen når du laver mad
eller lignende

Jeg laver ret meget mad. Jeg kan virkelig også godt lide at lave mad, så det er helt fint. Nogle gange hører jeg podcasts, andre gange musik. Det hænder også at jeg pitcher eller plotter.

Jeg har måske en roman, der skal planlægges. Det kan man sagtens mens man står over kødgryderne. Så har jeg gerne en blok med en berettermodel på køkkenbordet, og kan røre lidt i sovsen med en hånd, og nedfælde vigtige plotelementer med den anden.

Det at man har fokus på maden kan gøre at man slipper hovedet mere fri, og åbner op for nye kreative indspark.

Så prøv det næste gang du lader kartoflerne simre.



Markedsføring og andre praktiske ting

Godt. Du har prøvet alt muligt. I dag er bare ikke dagen du får skrevet. Hvad kan du så gøre, for at føle at du i det mindste arbejder lidt som forfatter?

Har du opdateret din hjemmeside? Ryddet op i din mailboks? Fundet på nogle nye spændende markedsføringsting, som kan få dit navn frem i verden?

Alt det skal man jo også som forfatter, og kan du ikke skrive lige nu, så kan du altid gøre den slags ting.

Så tag en masse instagram-billeder, du kan uploade løbende. Opdater din hjemmeside, så den er up to date. Få gjort alt det, der kun lige perifært handler om det at skrive, men som du ikke får gjort når du endelig kommer i gang med skrivningen.

Og så kan du jo lige tjekke min instagram ud HER!



God skrivelyst
Bjarke