søndag den 18. marts 2018

3 ting jeg lærte da min første bog blev antaget

Min første roman, og begyndelsen på
nye oplevelser
Det er det vi alle ser frem til. Nogen af os har måske endda oplevet det: at blive antaget.

Før jeg blev antaget af et forlag antog jeg meget fejlagtigt at så var min lykke gjort. Jeg havde snart en bog i hånden, som var min. Jeg var forfatter. Jeg skulle til at leve livet.

Men nøj, hvor havde jeg stadig meget at lære.




Forlag er en forretning

Det kommer måske ikke bag på så mange. Selvfølgelig er det en forretning. Men det, der kan komme bag på specielt os forfattere er hvad det betyder.

Din bog er dit hjertebarn. Men for forlagene er det et af mange projekter. Det er lidt ligesom børn i børnehaven. Alle de her børn har en forælder, der elsker dem over alt på jorden, men lige nu er de sammen med pædagoger, der har ansvaret for en stor gruppe børn – og deres mål er altså heller ikke kun at tage hensyn til forældrenes følelser, men også at gøre barnet – din bog – klar til livet i den virkelige verden.

Så de ser på hvad der sælger. De prøver at få bogen til at lande så de kan se den er bedst salgbar. Din roman bliver kort sagt pludselig et merkantilt produkt. Den kan godt være svær at sluge hvis man ikke er indstillet på det.

Ved nogle forlag er dette tydeligere end andre. Jeg har oplevet ikke at høre noget om min bog efter redigeringen, før den faktisk er klar til at blive sat i handlen. Jeg har også oplevet at blive involveret i alt fra valg af illustrator til opsætning af bogens indhold.

Her handler det om at vælge et forlag, der passer til dig og dit projekt. Bare man husker på, at de stadig er en forretning, der skal betale penge til dig, deres grafikere, redaktører, reklamemænd, sælgere osv.



Det er ikke længere KUN dit projekt

Det er meget i forlængelse af første punkt. Du har brugt år på at skrive et genialt mesterværk – DIN bog! Og pludselig, med en underskrift på et stykke papir, er det ikke kun din bog længere.

Redaktøren har noget at skulle have sagt. Måske kan de ikke lide slutningen, måske kan de ikke lide en karakter. Måske er midten bare for flad og skal omskrives. Og det skal du være klar til enten at gøre, eller virkelig at argumentere mod. For nu har redaktøren også en aktie i din bog.

Illustratorer er ligesådan. Nogle vil helst have anvisninger: Hvad er det tegner/forlag gerne vil have. Andre vil gerne slå sig løs, og fortælle deres egen historie i historien. Det skal der være plads til. Igen handler det om hvad forlaget mener er bedst for bogen, hvilken type bog det er, og hvordan tegneren arbejder. Ofte kommer der ret fede ting ud af det, man skal bare som forfatter være åben på, at det ikke længere er kun ens eget projekt.

Og derudover er der reklamefolk, opsættere og grafikere, osv. De vil alle også gerne have et ord indført.



Man skal ikke sige sit job op med det samme

Man skal ikke tro at man kan leve af de vilde forfatterindtægter med det samme. Jeg kender mange forfatterspirer, der taler om den første bog som om de så er klar til at droppe deres dødelige arbejde for at leve det vilde forfatterliv. Sandheden er at det sjældent er sådan.

Du kan godt vælge at springe ud som fuldtidsforfatter. Men tænk over hvor pengene skal komme fra. Et forskud på en bog er ikke mange penge i et månedsregnskab. Royalties gør heller ikke det store. Bibliotekspenge er rare, men det kræver at du har en del sider stående på biblioteket – Og hvor stor er din første bog egentlig?

Så hold fast i dit arbejde. Eller skift det ud med et andet, der bedre kan give dig overskuddet til at skrive (Jeg er cand.mag. i dansk, men har brugt størstedelen af mit arbejdsliv i børnehaver). Gå først ned i tid når du kan se det giver mening.

Men lad være med bare at springe hovedkulds. For du opdager hurtigt at du kommer til at lave alle mulige andre ting end det det handler om: Nemlig at skrive.

Håber de tre råd her ikke dræber din lyst til at blive forfatter. Det lyder måske slemt lige når man hører det, men sandheden er, at det faktisk er enormt inspirerende. Der er ikke noget bedre end at se illustratorers fortolkning af ens roman. Der er ikke noget federe, end når ens redaktør kan vise åbenlyse plotfejl man ikke selv har set. Og du får nogen at dele din roman med, som faktisk er lige så engageret i den som dig!


Så glæd dig til livet efter antagelsen hvis du ikke er der endnu. Den er faktisk ret dejlig.



God skrivelyst
Bjarke