søndag den 7. januar 2018

Forfatterstatus 2017

2017 har været et vildt år rent forfattermæssigt. Jeg har udgivet rigtig mange bøger, begyndt min første serie og holdt en masse foredrag!



Bøger

2017's fem romaner. Jeg er en stolt forfatter!
I starten af året udgav jeg De dødes cirkus, en gyser til de 9-12 årige om en dreng, der skal finde gennem et hjemsøgt cirkus mens han bliver jaget af en morderisk klovn. Kort tid efter udkom min første ungdomsroman Standby – en historie om den unge Niklas, der er splittet mellem kærligheden, vennerne og ansvaret for sin handicappede storebror Storm. Det er en meget personlig historie for mig, så det var virkelig dejligt endelig at se den på tryk!

I sensommeren udkom så de to første bind af min superhelte-serie GHOST. Det er historien om drengen Danny, der har set sin far blive fængslet for et mord han ikke har begået. Med en dragt, der kan gøre ham usynlig og lade ham gå gennem vægge vælger han at opklare forbrydelsen og befri sin far som superhelten GHOST. Tredje bind Pigen, der var en bombe udkom i december, og introducerer Grønlands første superhelt, nemlig pigen Nordlys. Hun betyder rigtigt meget for mig, og hende håber jeg I vil tage godt imod.

Til næste år fortsætter serien, og I kommer også til at se andre romaner fra min side. Dem glæder jeg mig til at vise jer!



Undervisning og foredrag

Jeg har været på Bogforum! Ikke bare som gæst, men som oplægsholder. Jeg har været der et par gange før, men det er stadig lige stort. I år fortalte jeg om GHOST, og det var til fuld sal! Tak til alle jer der kom. I er fantastiske!
A. Silvestri og mig selv talte om Sword & Sorcery-genren
på Herlufsholm Fantasymesse

Jeg holdt også foredrag om Sword & Sorcery-genren på Herlufsholm Fantasymesse. Det gjorde jeg sammen med Amdi Silvestri. Vi har begge udgivet noveller i fantasy-antologien Mørke Guders Templer. Det var super fedt at så på en scene og få lov til at fortælle om ens yndlings-genre og hvorfor den er så fantastisk.

Jeg har både i foråret og efteråret holdt undervisning i ”At undervise børn og unge i skrivning og historier” gennem CFU. Det gjorde jeg sammen med min kone og kollega fra Forfatterspirerne, Nicole Boyle Rødtnes. Det har været virkelig sjovt at stå over for en kæmpe samling lærere og fortælle om sine egne erfaringer og viden om at undervise børn fra 0.-9. klasse i fiktionsskrivning.

Ud over at snakke om det, har jeg også undervist børn i skrivning. Jeg har holdt en masse små skriveworkshops, og – og så bliver det i mine øjne ikke større –  sammen med Nicole undervist et fantasy-hold på Brønderslev Forfatterskole i sommers.

Det var så fedt rent faktisk at måtte vælge elever gennem ansøgninger, og derefter i en uge arbejde hårdt på at få deres noveller bedst mulig! Og det blev kanongode tekster, jeg glæder mig meget til at se samlingen når den udkommer.
(Fun fact: bor du i Nordjylland er der måske en chance for at du har set mig undervise. Var der en langhåret type med superhelte-trøje, der råbte højt om at bruge sproget aktivt på din lokal-kanal?)



Sidst men ikke mindst har jeg afholdt et huskunstnerprojekt på Kongeskær skole på Bornholm. Igennem en uge skulle Nicole og jeg undervise en skole (0.-9. klasse) i fortællinger og fiktion. Jeg havde fokus på indskolingen, hun på udskolingen og så deltes vi om mellemtrinnet.

Det var fantastisk! Jeg elsker at mærke den iderigdom, der er i den alders historier, og den energi de kan fortælle med: waw!



Så 2018 har været et virkelig vildt år for mig. Virkelig. Og nu her, i starten af januar sidder jeg og er så taknemmelig. Taknemmelig over alle I dejlige mennesker, der kommer for at høre mig til de forskellige arrangementer. Over alle jer, der læser og bruger Skrivekrampe i kampen for at nå jeres egen skrivedrøm. Og for alle jer, der læser mine bøger og gør det muligt for mig, at udleve min.
Tak.


Og godt 2018 til jer!


God skrivelyst
Bjarke