søndag den 8. januar 2017

Forfatterstatus 2016

Så er 2016 ovre, og nøj hvor er der sket meget i verden. Flere kendte er døde, og mange har stemplet året som et, der bare skulle overstås.

Selvom jeg også savner Sonnergaard, Carrie Fisher og Bowie så vil jeg dog ikke erklære 2016 nær så slem. På forfatterfronten er det faktisk aldrig gået bedre.


Jeg er Frankenstein er udkommet, og har fået en masse dejlige anmeldelser med på vejen. I den forbindelse afholdt jeg også i foråret en række monsterworkshops for mellemtrinnet sammen med forfatteren Nicole Boyle Rødtnes.

Tre noveller blev det til i år, nemlig den realistiske Alt det jeg plejer at fucke up på DreamLitt, Science fiction-historien Den danske kulturskat samt fantasy-novellen Dødedagene. I forbindelse med den sidste deltog jeg i en paneldebat på Fantasticon, hvor vi diskuterede Sword & Sorcery-genrens relevans i dag.

Tre bøger er ligeledes blevet antaget og udkommer i 2017. En af de bøger har banet vejen for at jeg kunne komme til Høstfest på forlaget Høst & Søn – noget jeg har drømt om nærmest siden jeg begyndte at skrive. Det var en fantastisk fest, og alt hvad jeg drømte om!

I efteråret afholdt jeg et par foredrag, bl.a. i Svendborg hvor jeg ”snød” og introducerede nogle af de bøger, der reelt set først udkommer her i 2017 – og det var herligt! Tager resten af verden lige så godt imod de nye titler, så bliver det et fantastisk år!


Sidst men ikke mindst har jeg modtaget 2 arbejdslegater i løbet af året, der har hjulpet meget med at finde tiden til skrivningen. Jeg er sindssygt lykkelig over den mulighed det er, at få et tilskud så man kan tage sig tid til at gå ind i en dyb proces med sine romaner, også selvom økonomien i forfatterlivet ikke nødvendigvis er til det endnu.


Så som jeg skrev på min forfatter-facebookside, så har 2016 faktisk været så godt, at jeg i stedet for et nytårsforsæt vil lave et –fortsæt – en sprogjoke jeg har ventet et helt år med at lave!

Jeg har skrevet en lille liste til mig selv: de bøger jeg gerne vil arbejde med i år. Der er en 2’er, en ny serie og en realistisk ungdomsroman mere, som har rumsteret i flere år i mit baghoved.
2017 – bare kom an!


God skrivelyst
Bjarke