mandag den 1. august 2016

Kan du skrive en bog på en uge?

Her i sommers var jeg på et skrivekursus med det meget lovende navn Skriv en bog på en uge. Det var Irene Pedersen fra skriveskolen Hemingway, der stod bag, som hun har gjort mange år nu. Kurset er meget populært og har kørt flere gange årligt i et godt stykke tid.

I flere forfatter-kredse jeg har kendskab til er det faktisk nærmest en mytisk begivenhed, så nu måtte det være på tide at jeg fandt ud af hvad det hele gik ud på.

Det gjorde jeg! Men spørgsmålet er, om det også er noget for dig?
 


Skriver man så en bog? På en uge?
 
Ja, og nej. Kurset kører fra mandag til fredag kl. 10-14.30, så medmindre man har en meget lille bog, er det nok en umulighed for de fleste at skrive den fra ende til anden.
 
Alligevel når man at blive færdig med en bog, i den forstand at undervisningen ikke har en striks ligeud-rettet holdning til fortællinger. Der er tænkning og skriveøvelser, og man bliver ret hurtigt bedt om at bruge flow-skrivning som tilgang.

Der er ingen intimiderende oplæsninger, eller situationer hvor man kan føle sig dum overfor måske etablerede forfattere. Det er en blandet landhandel af mennesker, der alle bare er der for at skrive.
Igennem skriveøvelser, der både handler om de tanker man har om sin historie, men også handler om historien og ens karakterer, kommer man igennem de vigtigste elementer af handling.
 
Du finder ud af hvad du vil med din bog om mandagen, finder ud af hvem din hovedperson og bipersoner er ret tidligt også, med masser af dejlige øvelser, der både udfordrer en til at tænke over om man har valgt rigtigt, men også giver en nogle scener, man kan bruge når selve skrivningen går i gang.
 
De sidste dage får man plot-relevante scener knyttet til en berettermodel, samt blandede skriveøvelser ud fra ord og opgaver, der igen vil fremme konfliktstof og sprog.
 
 

Så selvom du ikke får lavet en hel roman, så skulle du gerne om fredagen have alle byggestenene. Og med dem er det ikke så umuligt igen at sætte sig ned og klippe-klistre og skrive til. Du kan bedre se hvilke scener, der skal til for at forbinde de mange tekststykker og gøre din historie færdig.
 
 
 
Er det noget for mig?
 
Jeg var skeptisk før jeg kom på kurset. Folk, der kender mig ved at jeg har en struktur-baseret tilgang til skrivning, og så kan ideen om at ”skrive plottet frem” godt virke skræmmende. Det var det også, og flere kan dokumentere at jeg svedte koldsved til weekenden inden kurset i et forsøg på at lave snyde-regler og lignende.

Der blev bare ikke brug for dem. For jeg gav mig selv 100% til flowet, og fik skrevet en sindssyg masse. Jeg lod historien føre mig frem gennem skriveøvelserne, og det var en herlig oplevelse!
Det var også hårdt. Jeg producerede mere tekst end jeg plejer på en uge, og er ikke umiddelbart vandt til at være stilsiddende og arbejdsom 4½ time i streg (dog med pauser). Men det var stadig en herlig oplevelse! Og meget rart at presse sig selv på en ny måde, noget jeg mener vi forfattere skal give os ud i oftere – bare for udviklingens skyld.
 
 

Så jeg ved ikke om det er noget for dig. Skriver du udelukkende ud fra en detaljeret og ubrydelig plan, så er det måske ikke noget for dig. Medmindre altså at du vil prøve noget nyt og måske lære en ny tilgang til forfatterlivet?
Skriver du løst og fast og har svært ved at få samlet et helt plot til en bog, så er kurset en fantastisk mulighed for at få nogle værktøjer. Det sætter også en i gang med at tænke OM sin bog, hvilket kan være rart i starten, da man så får sat ord på hvor man egentlig vil på vej hen med det man skriver.

Så er du åben for nye oplevelser og trænger til at blive tæsket ind i en god skriverutine, så vil jeg anbefale kurset. Det er hele oplevelsen værd.
 
 

Nicole Boyle Rødtnes fortæller om kurset
 
Kan man tage det samme kursus 7 gange? Man skulle tro svaret var nej. Men når det kommer til kurset ”Skriv en bog på en uge”, så er det faktisk, hvad jeg har gjort. Det lyder skørt, men det er det faktisk ikke. For jeg har fået noget nyt ud af det hver gang. Derfor besøgte jeg endnu en gang kurset denne sommer.
 
Der er typisk 12 deltager på holdet, alle kommer med en bog, de gerne vil skrive. Udover en kort præsentationsrunde så bliver der ikke snakket om ideerne eller læst højt i stedet er fokusset på at arbejde med sin egen historie. Dag for dag og øvelse for øvelse dykker man ned i historiens essens, dens personer og plot. Altid i 20 min af gangen. Man vælger selv om man vil skrive på bogen, altså konkrete scener, eller om man vil skrive om bogen, hvor man skriver om fx temaer og egne overvejelser. Øvelserne åbner historien og får dig til at opdage dens fejl og mangler. For mig er det som om at jeg langsomt skræller et løg og hele tiden kommer dybere og dybere ind i historien. Det er det fokus og den særlige stemning, når alle i rummet skriver, som får mig til at vende tilbage igen og igen.
 
Første gang jeg tog kurset var i 2012. Den gang brugte jeg kurset til at få hul på den idé, der førte til serien ”Elverskud”. Siden da har jeg brugt kurset som støtte til min serie Ilttyv, og mine ungdomsromaner XY og Ar fra mit glemte liv, der udkommer i denne uge.
 
 
 
God skrivelyst
Bjarke

 
 
Om Kurset:Skriv en bog på en uge er en del af Skriveskolen Hemingway, og bliver holdt af forfatteren Irene Pedersen I Københavns Kommune.
Næste omgang skriv en bog på en uge ligger fra d. 12-16. september. Du kan læse mere ved at gå ind på
facebooksiden.
Tilmelding sker gennem FOF her.