mandag den 1. september 2014

Skriver du også bare for at skrive?

Jeg sad for nyligt og snakkede med en af de forfatterspirer jeg underviser hver tirsdag. Hun er endelig blevet færdig med sin første roman, og ventede nu på sine betalæsere, så hun kunne komme videre. Hun følte sig ikke helt klar til at gå i gang med en ny roman, men det var også svært bare at lave skriveøvelser igen. Et problem jeg alt for godt kender.

Den første roman er helt speciel, det er der hvor man ikke længere øver i det små, man har faktisk færdiggjort noget! Man kan blive helt høj af det.

Men derfor skal man ikke droppe skriveøvelserne.

 

Ideer er ikke et bestillingsarbejde

Det hele handler faktisk om hvilken fase man er i, og der er to:

Produktskrivning - du ved hvad du arbejder på. En roman, en novelle, et eller andet konkret i hvert fald, med det for øje at få det udgivet.

Processkrivning - du skriver, men ved måske ikke hvor det er på vej hen. Man er oftest i flow når man skriver processkrivning, andre gange er det fordi man får en ide, man lige skal skrive ned i sin notesbog, eller måske er man i gang med en skriveøvelse fra et forfatterkursus.
 

På papiret kan man ret hurtigt blive enig om at produktskrivning er den sjoveste. Det er trods alt udgivelse det handler om, specielt når man er ung og gerne vil slå igennem som forfatter. Men derfor skal man ikke med det samme opgive processkrivningen, for det er der du udvikler dig som forfatter, og det er der du udvikler dine ideer.

En professionel fodboldspiller spiller jo heller ikke kun kampe, han træner også - ellers kan han ikke følge med i det lange løb. Og derfor skal man ikke opgive processkrivningen, bare fordi man endelig er begyndt at lege med produktskrivning.

 

Hvordan fordeler man så de to?

Det findes der ikke et svar på. Jeg plejer tit at give mig helhjertet til et projekt, når jeg er i gang med det. Der bliver skrevet morgen, middag og aften, jeg spiser, sover og vågner med min hovedperson. I andre perioder skriver jeg ikke på et projekt, og for at holde fast i min egen skrivning så morer jeg mig med små ideer og øvelser.

Nogle gange er det scener, andre gange personbeskrivelser. Ja, jeg har været kendt for at skrive lidt børnelyrik i ny og næ. Tekster, der kun er dukket frem, fordi jeg har sat mig, med det eneste formål at øve mig på at skrive. Og flere af de små tekster er senere kommet videre, og blevet til roman- og novelleideer - ideer, der ikke ville være blevet til noget, hvis jeg ikke havde processkrevet.


Så selvom det nu virker fristende at skrive roman på roman, så opgiv ikke skriveøvelserne. Det kan jo være en helt ny roman en gang dukker op der også.


Er du mellem 11-18 år gammel, bor i København og savner nogle gode skriveøvelser, så kom forbi Forfatterspirernes Skriveklub tirsdag d. 2. september på Vanløse Bibliotek. Det hele sker kl. 16, og er det din første gang i klubben er det en gratis prøvegang. Læs mere her!

 
God skrivelyst
Bjarke