mandag den 11. august 2014

En uges skriveundervisning er stærkt vanedannende

Jeg elsker at undervise i skrivning. Hver sommer bliver jeg lige mindet om det på den fedeste af alle måder, nemlig som underviser på Forfatterspirernes Forfatterskole.

Det er fjerde år i træk at jeg sammen med Nicole Boyle Rødtnes har stået for at undervise 11-18 årige i hvordan man skriver, og jeg siger jer, der sker godt nok noget hos de unge!

 
Hvert år bliver jeg overrasket, og det samme skete i år, selvfølgelig gjorde det det. De her unge menneskers ide-rigdom og latente sprog, der selv ved den mindste gødning springer frem og udfolder sig, er noget af det fedeste man kan opleve.


Jeg ved ikke hvad jeg forklarer, men stort ser det ud!

Det blev sagt mere end én gang i løbet af ugen: Den der tekst, den bør du helt klart arbejde videre med!


En anden helt fantastisk ting ved de tilbagevendende skrivekurser er også, at der altid vil være gengangere. Denne gang var vi en lille kerne af seks gengangere fra tidligere år, ud af 30 deltagere. Man skulle tro at det ville give problemer, at de gamle ville føle at de hørte det hele før, og at de nye ville føle sig kuet af de gamle og rutinerede.

Men sådan har det aldrig været med Forfatterspirerne. I stedet ophører alder med at eksistere, og de bliver i stedet skrivende væsner, med det fælles mål at lære af hinanden og blive bedre. Det er virkelig smukt at se på som underviser.

 
Og nu er undervisningen slut, den blev afrundet i et spektakulært oplæsningsarrangement, hvor forældre og interesserede kunne møde op på Vanløse Bibliotek og høre de unge læse op ad deres tekster, hygge sig og forfatterspirerne kunne sige farvel til hinanden, og forhåbentlig et vi ses.


Helt til næste sommer er lang tid at vente, og gudskelov er det heller ikke nødvendigt. D. 2. september mødes Forfatterspirernes Skriveklub nemlig på Vanløse Bibliotek, og der er der mulighed for at de kan ses igen og holde hinanden fast i skrivningen.

 
Kunne du også godt tænke dig at deltage i Forfatterspirernes Skriveklub, så kan du læse mere her

 

God skrivelyst
Bjarke