søndag den 23. marts 2014

Forfatterlivets regnskabskaos

I weekenden har jeg så taget hånd om det man ikke nødvendigvis tænker på, når man tænker på forfatterlivet.

Jeg har udsendt fakturaer, ordnet skat og bestilt merchandise til min bog, der jo snart udkommer. Alt sammen ting der tager eller giver penge, i det store regnskab som forfattere kan komme til at døje med.


Det fede ved at ordne skat er, at efter at jeg blev gift med en anden forfatter, så er det blevet en fin lille hygge-begivenhed vi afsætter en weekend til – Jeg får det ud af det, at jeg er en idiot til at ordne den slags, det er hun ikke, og hun får det ud af det, at hun ikke sidder alene med det koloenorme arbejde, det kan være at skrive regninger på blæk, papir og andet forfatterrelevant ind.


Et godt råd til dig, der måske ikke sidder i det endnu: Sørg for at have en papkasse til fakturaer, kontrakter osv. Der er ikke noget værre end på dagen at løbe sit hjem rundt efter papirer man vidst nok mener at man har fået. Og for en gangs skyld er Excel og ikke word et skidegodt værktøj, når man som forfatter skal finde rundt i sin egen økonomi.



Og nu hvor det er overstået, så kommer det sjove. Jeg skal have lavet en masse merchandise til min bog. Jamen, skal forlaget ikke lave det? Tjo, nogle gange. Det kommer an på hvor god en aftale man har med dem.

Men bare fordi de ikke laver en masse merchandise behøver det ikke betyde at man ikke selv kan. Jeg skal i hvert fald helt klart have lavet nogle postkort med forsiden – er det ikke et krav nu om dage, at forfattere har det? Det er i hvert fald en god ting, har jeg flere gange opdaget.



Og så overvejer jeg at få trykt nogle krus med forsiden på – eventuelt som præmier i konkurrencer (Og fordi man så meget hurtigt ville kunne genkende MIT krus ude på arbejdet). Ja, kun fantasien sætter grænsen, og jeg glæder mig allerede til at finde ud af hvor slemt jeg kommer til at ruinere mig selv på de mange køb. (Og kan så sige, at jeg inden dette indlæg blev lagt op på skrivekrampe også kom til at købe nøgleringe med min bogforside).


God skrivelyst
Bjarke