søndag den 5. januar 2014

2013 - en forfatterstatus

Så er min juleferie ovre, og det er tid til at se tilbage på året der er gået. Jeg kan huske at jeg for et år siden aftalte med mig selv at tage den med ro i 2013. Koncentrere mig om skolen, holde lidt igen med at have for mange projekter. Ja, og så begyndte året at tromle.


Forfatterspirerne har kørt igen i år, med et ugelangt sommerkursus på Vanløse bibliotek om sommeren. Min medunderviser, forfatteren Nicole Boyle Rødtnes og jeg har også undervist på Blågårdens bibliotek i vinterferien.

Så har jeg passet min egen skolegang på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Det har været et godt og hårdt år, og jeg græder kun over at det til sommer er ovre!


 Udgivelser i 2013

Derudover har jeg fået udgivet 3 noveller i år. Rakshasa var en fantasynovelle, og faktisk den anden novelle jeg nogensinde har fået antaget - den har bare været et stykke tid om at komme i trykken, hvilket man nok godt kan læse.

En god dag er den anden novelle, og her taler vi om science fiction. Det er første gang jeg har fået en novelle i Science Fiction Cirklens årlige antologi, noget jeg har drømt om i lang tid (Jeg har bare altid haft meget svært ved at skrive science fiction).

Den sidste novelle er i den realistiske boldgade, nemlig Chance eller ambulance, der er udgivet i Tellerups anden antologi over Drengenoveller fra Drengelitteraturkonkurrencen.

 

De to største nyheder i år er til gengæld så i hver sin afdeling. Den første er at jeg er blevet antaget. Min illustrerede roman Citysurfer udkommer i 2014 på forlaget Turbine, og det er med de lækreste illustrationer af Søren Klok. Det ser fantastisk ud!


Romanen udnævner sig også ved at have modtaget støtte fra Statens Kunstråds debutantpulje - hvor fedt er det ikke lige? Jeg er sådan en forfatter man giver støtte! Jeg havde rockstjerne-solbriller på hele aftenen hvor jeg fandt ud af det.


Den anden nyhed er ikke så skriveorienteret, men fylder til gengæld meget i mit liv. 2013 var nemlig året hvor jeg blev gift med min kæreste, Nicole. Det var en smuk dag i september med familie og venner, og en flok forfatterspirer, der kom for at sige tillykke i kirken.
Dagen slår faktisk, skønt jeg har fået at vide at man som forfatter ikke må sige den slags, da min roman blev antaget, men også kun med en hårspids.


Nå, 2014 ligger forud. Jeg glæder mig til at se hvad der venter for mig nu.

 
God skrivelyst
Bjarke