mandag den 17. maj 2010

Ja, man er væk en weekend og straks …

Sker der ting i den ellers så rolige forlagsverden.
Den store nyhed i øjeblikket er vidst at Gyldendal introducerer deres egen e-bogslæser, og at de nu vil satse på e-bogen også!
Hvordan det ender må tiden vise. Jeg må indrømme at jeg ikke synes e-bogen er så spændende. Bøger skal da læses med papir og sider, ikke med skærme og knapper. Ja, jeg er da også så gammeldags – hehe.
Sådan som jeg har forstået det er der fordele og ulemper ved e-bogen og e-bogslæseren (det er der jo altid med nye medier – tænk film contra bøger fx)
Fordelen er produktionsomkostningerne. Knapt så meget regnskov skal tatoveres for at lave en e-bog.
Ulempen bliver så, at man ind til videre når man har købt en e-bog lader den sig binde til sig og dermed ikke kan låne den ud til andre (dette for at forhindre at en køber bogen og så bare kopierer den til en ven eller tusind). *
Mange af mine bedste læseoplevelser er, når en god ven har lånt mig en bog for den må jeg da bare læse! Det forsvinder – til gengæld kan jeg jo så bare selv købe den. Det gjorde jeg dog også gerne før hvis jeg holdt af bogen, så ja.
Et andet problem jeg kan se bliver bibliotekspengene, det som mange forfattere nu om dage lever af – vil bibliotekerne så til at betale for virtuelle sider? Eller finder man en anden løsning på dette?
Og bliver der en rangorden? Er du debutant får du kun udgivet e-bøger, da det er billigt, så er ”rigtige bøger” til dem vi ved kan bære det? Det ville jeg som debutant i hvert fald blive skuffet over.
Eller bliver det mere lige fordelt. Bøgerne bliver trykt i et mindre oplag og bliver så samtidig lanceret som e-bog?
Åh den fremtid, den bliver interessant at se.
God skrivelyst
Bjarke, der intet har imod e-bøger som supplement, men lidt som erstatning.
*har dette ændret sig undskylder jeg min uvidenhed, jeg er håbløs til det der internet-noget.