lørdag den 12. september 2009

Forfatterreceptionen – ideer, tag plads

Inspireret af Morten Brunbjergs indlæg fra d. 12 september, tænkte jeg at det kunne være sjovt at fortælle lidt om ideer, og hvad man gør med dem.

Personligt får jeg hele tiden ideer, nogen selvfølgelig bedre end andre, men stadigvæk masser af ideer, der alle kræver lidt opmærksomhed. I starten var det svært at tackle, og jeg gik da også gladelig i gang med en ny ide, hver gang jeg fik den. Dette resulterede så i at jeg endte med en masse halvfærdige ting, da jeg så endelig havde fundet noget nyt og spændende at give mig i kamp med.

Man bliver hurtigt træt af aldrig at blive færdig med noget. Det blev jeg da også. Men hvad gør man så?
Jeg oprettede et slags fiktivt receptionslokale (ligesom hos tandlægen, bare mere… behageligt). Her kunne jeg notere ideer til bøger og noveller løbende, og dermed have en plan over dem, uden at tage fokus væk fra min nuværende patient.
Når denne patient så er overstået går jeg ud i receptionslokalet (det er egentlig bare et dokument, men det andet lyder bedre) og ser ud over patienterne. Er der nogen der er vigtige? (har de en deadline), eller har jeg frit spil til at vælge den ide jeg lige synes er sjovest? (Jeg ville egentlig blive en elendig tandlæge, med den indstilling, men nu er jeg jo også forfatter)

Lige nu er jeg som sagt i gang med en krimi. Til Politikens konkurrence. Der er andre ideer, men de kan vente. Netop fordi jeg har mit system. Jeg kan overskue at lade dem vente. Så kan de også vokse mere, og måske udvikle sig og blive endnu bedre.

Af helt nye ideer er dog et lidt specielt tag på pokemon-universet, det kan jeg dog fortælle om en helt anden gang!

God skrivelyst!
Bjarke